Tämä kirjoitus esittelee vuoden Sponsorointi ja tapahtumat yhdistyksen Awards -palkintoihin ehdolla olevat kilpailutyöt pika-analyysin avulla. Tässä tarkastellaan ehdokkaita annettujen tietojen valossa painamatta konehuoneeseen tai hankkimatta tietoa tiskin alta.
Urheilusponsorointi finalistit – Elisa
Elisan Fanit laukoivat täysosumat sponsoroinnille – tämän ehdokkuuden nimeäminen on itsessään haaste, sillä kokonaisuudessa hyödynnettiin monenlaisia oikeuksia. Elisan sponsoroinnin muistettavuus oli kääntynyt laskuun ja tarvittiin lisää eloa sponsorointiin. He loivat kokonaisuuden, jossa viihdytettiin suomalaisia useamman oikeuksien kautta. Tämmöiselle toiminnalla voidaan koskettaa useampaa kohderyhmää ja toisaalta saada lisää peittoa kampanjalle, koska on paljon suomalaisia, jotka fanittavat Huuhkajia, Leijonia ja Helmareita. Kampanjalla Elisa halusi lisätä sponsoroinnin muistijälkeä sekä kasvattaa tehoa preferenssiin ja brändimielikuvien ohjaamiseen liittyen.
Elisa hyödynsi monipuolisesti luomiansa kuvitteellisia mainoksistaan tuttuja faneja sekä laajensi oikeuksiaan tekemällä sopimuksia myös Huuhkajista ja Leijonista tuttujen huippupelaajien kanssa. Urheiijoiden hyödyntäminen ei yleensä ole mahdollista maajoukkuetta koskevien oikeuksien avulla. Toki poikkeuksiakin löytyy. Mainokset ovat höystetty huumorilla, ne viihdyttävät. Ne jatkavat myös Elisan luomien fanihahmojen Eliaksen, Eskon ja Elmerin seikkailuita ja auttavat samalla Huuhkajien, Leijonien ja Helmarien brändiarvon kasvattamisessa ja urheilijoiden tunnettuuden lisäämisessä. Tuotannossa on oltu tehokkaita tekemällä useampi video kuvauksista, näin saadaan esimerkiksi eri mittaisia videoita erilaisiin kanaviin ja käyttötarpeisiin.
Sponsorointi integroitiin osaksi markkinointiviestintään vahvistaen Elisan haluamia mielikuvia (esim. kotimaisuus) ja luoden sponsoroinnilleen positiivista muistijälkeä. Kumppanuuden tulokset ovat ylittäneet odotukset. Suhtautuminen Elisaan on muuttunut paremmaksi ja sponsoroinnin muistaneet valitsisivat Elisan muuta väestöä todennäköisemmin. Lisäksi kampanjalla on onnistuttu liittämään yrityksen haluamia mielikuvia itseensä.
Lisää yhteistyökumppanuudesta: https://www.spot.fi/case/elisan-fanit-laukoivat-taysosumat-sponsoroinnille
Lisää Elisan sponsoroinnista: https://www.youtube.com/watch?v=cOGd4cOQ-J0
Miten lähestyä Elisaa sponsorointimahdollisuuden kanssa: https://elisa.fi/yhtiotieto/vastuullisuus/yhteiskunnalliset-hankkeet/
Toyota Beyond Zero – Matkalla pidemmälle
Toyota rakentaa maailmaa, jossa liikkuminen on mahdollista kaikille. Videomuodossa kerrottu tarina on vahva ja kertoo siitä, miten 13-vuotias Leo-Pekka Tähti haki käsin kirjoitetulla kirjeellä tukea ratakelausta varten. Tähden menestyksekäs ura on suomalaista urheiluhistoriaa. Video menee Niken tuotantojen lailla ihon alle ja jättää pitkän muistijäljen.
Toyota x Leo-Pekka Tähti x Paralympia
Monikanavaisessa kampanjakokonaisuudessa on käytössä Paralympian, huippu-urheilija Leo-Pekka Tähden Instagram, Toyotan kanavien lisäksi ansaittua ja maksettua mediaa mm. TV-mainonta. Kampanjalla haluttiin viestiä liikkumisen mahdollisuudesta ja tuen hakemisesta paralympia urheiluun ja harrastamiseen. Vastuullisuutta huokuvaan kokonaisuus on kohdennettu liikkumiskyvyttömille tai rajoitteisille suomalaisille, mutta teema koskettaa laajempaa kohderyhmää, vaikka esille nostettua stipendinä myönnettävää tukea ei suuret massa haekkaan. Digimainonnalla haluttiin kasvattaa kampanjan tunnettuutta ja luoda liikennettä kampanjaa varten luodulle sivustolle. Tulokset löivät ennalta luodut odotukset.
Lisää Toytan yhteistyökumppanuuksista: https://www.toyota.fi/tutustu-toyotaan/start-your-impossible/yhteistyokumppanit
HIFK ja KOFF
HIFK täytti 2022 125-vuotta. Syksyllä juhlittiin HIFK:ta ja päästiin kahden vuoden koronakurjimuksen jälkeen kohtaamaan kunnolla. Kun juhlitaan, niin silloin on paikallaan itselellenikin rakkain juoma – olut. Sitähän KOFF:ilta löytyy.
Pääosaan tuotiin fanit, joille tarjottiin lajikokeiluja, pelaajatapaamisia ja JVG:n yksityiskeikkaa. Määrällisesti viesti saattoi olla moneen kilpatyöhön verrattuna vähäinen, mutta muistijälki parhaimmillaan ikuinen. Tässä pitkäaikaisessa kumppanuudessa tulee käytännössä vuosittain Awards-ehdokkuuden arvoisia toteutuksia, joka kertoo siitä, että kumppanuuteen panostetaan ja sen elävöittäminen sekä jatkuva uudistaminen koetaan tärkeäksi. Nähtyjen tulosten pohjalta syvempi aktivoinnin arvioiminen on hankalaa.
Lisää Sinebrychoffin sponsoroinnista: https://www.sinebrychoff.fi/yhtio/sponsorointi/
Santander – Helsinki Ski Weeks
Helsingissä hiihdettiin Olympiastadionilla. Tapahtuma on nostanut esille niin liikkumisen tärkeyden kuin ilmastonmuutoksen. Kuluttajalainoja tarjoava Santander on mahdollistaja. Yhteistyössä näkyy win-win-win -metodin mukaista kaikkia osapuolia hyödyttyvää toimintaa, sillä yritys mahdollisti osaltaa tapahtuman ja hiihtokokemuksen, kävijät saivat ihailla lumiukkotaidetta ja pääsivät hiihtämään pääkaupungin keskustassa. 30 Santanderin asustein puettua lumiukkoa olivat tapahtuman kuvatuin elementti ja nosti kekseliäästi esille ympäristöongelmat. Lisäksi Santanderin kompensoi tapahtuman päästöt ja varmisti siten hiilineutraalin tapahtuman. Ilmastokumppanuus näkyi tapahtuman lisäksi mm. TV-mainonnassa. Lumiukot toivat Santanderille paljon näkyvyyttä myös Suomen rajojen ulkopuolella ansaittuna mediana. Yhteistyötä oli rikastamassa myös vaikuttaja Mikko Parikka ja Sami Jauhojärvi. Tuloksia ei ollut avattu esittelyssä tätä tarkemmin.
Lisää Santanderin sponsoroinnista: https://www.santanderconsumer.fi/yritys/sponsorointi/
Prodigy Disc Pro Tour x Kotipizza
Kotipizza hyppäsi mukaan Frisbee golffiin sponsoroimalla Prodigy Disc Pro Touria. Yhteistyöllä osallistettiin streamien ja seuraajia pääkilpailun oheen tehtyyn viihteellisen Slaissikilpailuun. Yhteistyön elementtinä oli myös äänestykseksi tehty slaissin arvoisen suorituksen palkitseminen. Tavoitteena oli Kotipizzan tunnettuuden kasvattaminen Frisbeegolffin kautta tavoiteltavassa kohderyhmässä. Slasissin arvoisesta suorituksesta kehittyi lajinparissa ilmiö. Tulosten syvällisempi arvioiminen ei kuitenkaan onnistu annetuilla tiedoilla.
Lisää Kotipizzan sponsoroinnista: https://www.kotipizza.fi/ota-yhteytta
Lisää Awards -ehdokkaista: https://www.spot.fi/awardsit/awards-2023
Kaiken kaikkiaan upeita ja innostavia yhteistyökumppanuuksia, joita on tosin hankala arvioida syvällisemmin annettujen tietojen valossa. Tämä ei varsinaisesti ole tarpeenkaan, vaan sen sijaan oppia ja innostua erilaisista sponsoroinnin tarjoamista mahdollisuuksista.
Awardsit järjestetään 9.3. Apollossa, Helsingissä. Nähdään siellä! Sponssi Oy on yksi tapahtuman virallisista yhteistyökumppaneista.
Kirjoittaja Toni Nikunen on Sponssi Oy:n perustaja ja Suomen kouluttautunein sponsoroinnin ammattilainen. Autan tekemään tuloksellisia yhteistyökumppanuuksia.
#sponsorointi #yhteistyökumppanuus #urheilumarkkinointi