Vuoden kulttuurisponsorointi – Awards -ehdokkaiden pika-analyysi

Tässä kirjoituksessa avataan lyhyesti Sponsorointi ja tapahtumat yhdistyksen järjestämien Awardsien vuoden kulttuurisponsorointiehdokkaita. Teen nopeat analyysit kampanjoista menemättä konehuoneeseen tai saamatta lisätietoja tiskin alta.

Kaleva x Häät ennen hautajaisia -elokuva

Miten myydään henkivakuutuksia? Kukaan ei halua kuolla ja aiheesta puhuminenkin on useimmiten vaikeaa. Kaleva halusi löytää erottuvan tavan viestiä henkivakuutuksista, lisätä suomalaisten hyvinvointia ja tukea kulttuurialaa. 

Elokuvan materiaaleista toteutettiin monimediakampanja, koko elokuvan elinkaaren ajan ja yhteistyö jatkuu vielä oikeuksien osalta vuoteen 2024 asti. Yhteistyötä hyödynnettiin yrityksen sisällä, sidosryhmille tarkoitetulla ennakkonäytöksellä ja kuluttajille. Elokuvan on nähnyt jo yli 100 000 suomalaista, keskustelu mainonnan ympärillä on yllättänyt niin vilkkaudella kuin positiivisuudellaan. Sponsoroinnin on kerrottu onnistuneen hyvin. 

 ‍

TAHTO X TAKSI HELSINKI X SANOMA: Urheilijamestarit kyydissä Tahtoon

Tässä yhteistyössä oli liikettä. Entinen urheilumuseo oli brändännyt itsensä uudelleen ja on nykyisin urheilun ja kulttuurin keskus TAHTO. Ovela yhteistyö vie uuden äärelle, sillä mukana on toteutusta rikastamassa on myös Sanoman vuosi sitten starttaama sponsorointitiimi Anu Helinin johdolla. Kampanja on todella hyvin rakennettu kaikkien tahojen tavoitteet huomioiden. TAHTO saa esille tarpeensa tuoda sijaintiaan tutuksi luonnollisella tavalla, luoden vielä jaetulle kohderyhmälle mielenkiintoista sisältöä. Taksissa käydyt keskustelut nykyisten ja entisten urheilijoiden kanssa alleviivaavat mielikuvia Taksi Helsingin luottamuksesta, turvallisuudesta ja laadusta. Kun kyse on urheilun ja kulttuurin keskuksesta, niin lopettaneiden urheilijoiden mukaan saaminen oli näppärä veto, hehän tuota urheilukulttuuria ja muistoja ovat luoneet. Asioista jotka omien rajoittuneiden kokemusteni perusteella ovat kokeneet inflaation taksiliikenteessä. Työssä ei ole mainittu Sanoman tavoitteita, mutta pika-analyysini perusteella Sanoma demonstroi sekä kekseliäitä kanavaratkaisuja että toimintaansa yhteistyökumppanuuksien yhteensaattajana ja prosessien luovana voimana. Tähän ajatukseeni vaikutti myös TAHTO:n Samuli Vasalan kanssa käymäni keskustelu muutama kuukausi sitten. 

Sponsoroinnin tulokset ovat selkeästi kerrottu tavoittavuuksista vaikuttavuuteen (konversio, sisältöjen parissa vietetty aika ja mainonnan nähneiden parissa tapahtunut Taksi Helsingin mielikuvan kehitys) . Olisi toki lisäksi ollut mielenkiintoista tietää millainen oli kohderyhmien käsitys turvallisuudesta, luottamuksesta ja laadusta ennen ja jälkeen kampanjan. Kaiken kaikkiaan malliesimerkki tekemisestä, jossa budjetti on ollut varmasti hyvin kohtuullinen. 

Videolinkki yhteen mainokseen: Suomen menestyneimpiin lentopalloilijoihin lukeutuvan Riikka Lehtosen taksimatka – katso kuljettajan kanssa käyty keskustelu – Taksi Helsinki – Ilta-Sanomat

Taksi Helsingistä yrityksenä: https://www.taksihelsinki.fi/taksi-helsinki-oy/yritysesittely/ Sponsoroinnista ei löytynyt tietoa. 

Wet Show X Wilhelm: Supersuosittu podcast nakkikioskilla

Wilhelm teki ison muutoksen markkinointistrategiassa 2021 siirtyen massamainonnasta mahdollistajaksi, eli tuottamaan kohderyhmillensä mielekästä sisältöä ja olemaan mukana näissä kohtaamisissa. Painopisteiksi valikoitui tätä myötä sponsorointi ja vaikuttajamarkkinointi. 

Yhteistyössä toteutettiin Wilhelmin näköinen Wet Show podcast -sarja, jota juontaa Liigan kautta-aikain somepelaaja, Siim Liivik. Podcastin kohdalla jakelutien valinta oli erinomainen oivallus, kanaviksi valittiin YouTube, josta Wilhelmin liikuteltavalla nakkikioskilla toteutettavat jaksot olivat katsottavissa ja Spotify, missä ne olivat kuunneltavissa. ‍Myös podcastin nimi sekä brändäys osoittivat poikkeuksellista nokkeluutta, W -viittaa Wilhelmiin, ja sana Wet – Siim Liivikin lempinimeen, Märkä-Simo. 

Katso esittelyvideo: https://vimeo.com/797303607/52859e50dd

Toteutus on kaiken kaikkiaan rakennettu todella taitavasti sisältäen enemmän sitouttavia tekijöitä, kuin pelkästään podcast. Liivikin verkostot mahdollistavat eturivin vieraat ja ajankohtaisimmillaan. Lisäksi vieraat ovat lähteneet ohjaamaan liikennettä podcastin pariin. Yhteistyö on onnistunut erottuvuudellaan, trafiikillaan sekä kuuntelijoita sitouttamalla. Yhteistyö on erinomaisen laadukkaan ja kekseliään toteutuksen lisäksi dokumentoitu todella vahvasti. Siinä on hyödynnetty maksettua mainontaa osana, ansaittu vierailta nostoja sekä saatu PR:ää. Suosittelen vahvasti tutustumaan tähän. Näin hyvin avattu case ansaitsee myös nyökkäyksen TBWA Helsingin suuntaan. Vuonna 2022 Wilhelm on suosituin grillimakkarabrändi, tunnetuin ja lisäksi vielä ylivoimainen ykkönen markkinaosuudellaan. Kohderyhmät ovat vielä nimenomaan tavoitettu podcast-shown avulla.  

Tutustu työhön ja tuloksiin paremmin https://www.spot.fi/case/wet-show-x-wilhelm-supersuosittu-podcast-nakkikioskilla 

EMMA & JCDecaux Finland: Daniel Burenin EMMAn näyttelyn taidekampanja ulkomainospinnoissa

Espoon modernin taiteen museo EMMA ja JCDecaux`n kampanja, jolla puhuteltiin Daniel Buren taiteella toi kauneutta katumainontaan. Taitelija suunnitteli kampanja ilmeen EMMA:n kanssa. On rohkeaa ja samalla silmiä hivelevää tehdä mainos, jossa ei ole silppua tai tekstiä. Kampanja sai aikaan suuren kävijämäärän, toi 54 mediaosumaa ja puhutti somessa. ‍Erityisen hienoa tässä oli taitelijan mukana oleminen kampanjan suunnittelussa, hänelle ominaiseen tyyliin.

Kuva SPOT 2023. 

HSL X Bailantai & Mestarit. – Vastuullisesti julkisilla keikalle

Mikä on jengille aina se ongelma, kun siirtyy viikonloppuiltana huipputapahtumaan nauttimaan? Parkkeeraus, liikkuminen ja se, ettei aikuisten juomia voi nauttia, kun ajaa. Ratkaisu on siis mennä julkisilla. 

Warner Music Live ja HSL aloittivat sponsorointiyhteistyön, jossa kohtaa vastuullisuus, niin liikenteen kuin sosiaalisella puolella. Antti Tuiskun Bailantai -konsertteihin ja Mestarit Helsingin konserttiin pääsi tapahtumalipulla ilmaiseksi julkisella liikenteellä. Tiedän itsekin, että keikoilla käyneet valitsivat varta vasten julkiset tämän kumppanuuden tavoitettua heidät. He eivät sentään olisi olleet ääliöiden ryhmässä, jotka olisivat kulkeeneet autolla ja saattaneet silti nauttia sihijuomia. Voisi kuvitella tämän vähentäneen sitäkin puolta. Siitä tulokset eivät sentään kerro. Yhteistyöllä tavoiteltiin laajaa näkyvyyttä ja se oli osa Warner Musicin laajempaa vastuullisuusstrategian toteuttamista. Näkyvyyttä haettiin artistien toimestan, HSL:n ja Warnerin kanavista ja maksetustuista kanavista. Tapahtumakävijöistä 88% muisti parhaiten HSL:n kampanjan ja 30 000 konserteissä käynyttä valitse julkiset liikkumavälineekseen. Lisäksi viestinnällä tavoitettiin yli miljoona ihmistä. 

Lisää ehdokkuuksista: https://www.spot.fi/awardsit/awards-2023

Awardsit järjestetään 9.3. Apollossa, Helsingissä. Nähdään siellä! Sponssi Oy on yksi tapahtuman virallisista yhteistyökumppaneista.

Kirjoittaja Toni Nikunen on Sponssi Oy:n perustaja ja Suomen kouluttautunein sponsoroinnin ammattilainen. Autan tekemään tuloksellisia yhteistyökumppanuuksia.

#sponsorointi #yhteistyökumppanuus #kulttuuri #markkinointiyhteistyö #brändiviihde #vaikuttajamarkkinointi